Stedendriehoek

De voor- en nadelen van SEO en SEA

SEO en SEA zijn vormen van online marketing. Het doel van beide is om de online zichtbaarheid van een bedrijf te vergroten. Wat zijn de voor- en nadelen van SEO en SEA? Lees er hier alles over.

Zoekmachine adverteren
SEA staat ook wel bekend als zoekmachine adverteren. Wanneer je een zoekopdracht in Google uitvoert, krijg je de zoekresultatenpagina te zien. Het bovenste gedeelte hiervan bestaat uit betaalde posities. Dit zijn advertenties. Je herkent ze doordat deze aangemerkt zijn als advertenties. SEA wordt vaak ingezet om de naamsbekendheid van een bedrijf te vergroten.

Website-eigenaren bieden op bepaalde zoektermen. Het hoogste bod geldt. Dit is wat SEA prijzig maakt. Wanneer je kiest voor SEA is het van belang om de kwaliteit van landingspagina’s nog extra te waarborgen. Zo haal je meer uit je investering.

De voordelen:
– Je behaalt direct hoge posities.
– De effecten van een SEA campagne zijn goed meetbaar.

De nadelen:
– Kortetermijnstrategie: wanneer je stopt met betalen zijn de hoge posities direct weg.
– Het vergt een ruime investering.

Er zijn verschillende kostenmodellen omtrent SEA. Dit zijn CPC, CPM en CPA:

  1. Cost Per Click (CPC): je betaalt iedere keer wanneer een zoeker op jouw zoekresultaat klikt.
  2. Cost Per Mille (CPM): je betaalt een vaste prijs per 1.000 vertoningen. Een vertoning vindt plaats wanneer er op een relevante zoekterm wordt gezocht.
  3. Cost Per Action (CPA): je betaalt per conversie. Voorbeelden zijn aanmelding voor een nieuwsbrief, een aankoop doen of een offerte aanvragen.

Wat is SEO?
Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. SEO draait om het optimaliseren van websites om hoge onbetaalde posities in Google te verkrijgen. Onbetaalde of organische zoekresultaten staan vlak onder de betaalde zoekresultaten op de zoekresultatenpagina.

De volgorde van organische zoekresultaten wordt bepaald door het algoritme van Google. Hoe hoger je website, hoe meer relevante bezoekers je genereert.

De voordelen:
– Langetermijnstrategie: behaalde posities zijn voor de lange termijn.
– Geoptimaliseerde gebruiksvriendelijkheid van een website.
– De posities verkrijg je op natuurlijke (organische) wijze.

De nadelen:
– Het vergt tijd om hoge posities te behalen.
– SEO vereist brede kennis.
– SEO evolueert iedere dag.

Zoals je #1 posities niet in één dag verkrijgt, verlies je die ook niet binnen korte tijd. Dit is zowel een voor- als nadeel. Het vergt energie om een hoge organische positie in Google te behalen. Echter wanneer deze behaald is, heb je er voor lange tijd profijt van.

Wanneer je de keuze maakt tussen SEO en SEA, is het van belang om te kijken naar wat je wilt bereiken. Ben je op zoek naar een langetermijnoplossing? Dan is SEO een betere optie. Wil je op korte termijn de naamsbekendheid van jouw onderneming vergroten? Kies dan voor SEA. Al met al, zorgen beide vormen ervoor dat jouw website beter online zichtbaar is.