Stedendriehoek

De geboorte van een nieuw ras: Ford Mustang Mach-E staat te trappelen om zonder uitstoot van start te gaan

De geheel nieuwe, volledig elektrische Mustang Mach-E – de eerste Ford die van de grond af is opgebouwd voor puur elektrisch rijden – is vanaf eind februari 2021 leverbaar in Nederland.

De Mustang Mach-E brengt de vrijheid, de opwindende prestaties en het iconische karakter van ’s werelds bestverkochte sportauto naar consumenten die in de markt zijn voor een volledig elektrische auto. De eerste SUV van de Mustang-familie is voorzien van een snel reagerende, efficiënte volledig elektrische aandrijflijn en wordt leverbaar met de keuze uit achterwielaandrijving met één elektromotor of vierwielaandrijving met twee elektromotoren. De snelste versie, de Mach-E GT, accelereert vanuit stilstand naar 100 km/uur in slechts 3,7 seconden1.

De bestuurder van de Mustang Mach-E hoeft zich geen zorgen te maken over het bereik van zijn auto. De Mustang Mach-E heeft een actieradius tot 610 kilometer2 waardoor je zonder laadstress, ontspannen op weg kan.

De Mustang Mach-E is op een ander gebied ook baanbrekend. Hij biedt namelijk Fords meest geavanceerde systemen en technologieën wat betreft comfort, gemak en rijassistentie. De nieuwste generatie SYNC leert van het gedrag van de bestuurder en kan op die manier aanbevelingen doen die tijdbesparing opleveren3. Phone As A Key4 maakt het mogelijk zonder sleutel in te stappen doordat het de smartphone van de eigenaar herkent. Intelligent Range geeft met behulp van de cloud een uiterst nauwkeurig berekend rijbereik5 op. Hierbij zorgen de nieuwste rijassistentiesystemen van Ford6 voor een veilige, zorgeloze rijervaring zonder enige vorm van stress.

De bestuurder van de Mustang Mach-E kan kiezen uit drie rijstanden – Whisper, Active en Untamed – waarvan de rijdynamiek en het karakter zijn afgestemd op de stemming van dat moment. De SUV met vijf zitplaatsen en het silhouet van een coupé verbetert zichzelf in de loop der tijd dankzij over-the-air-updates.

Opwindende prestaties

Het geheel nieuwe platform van de Mustang Mach-E is ontwikkeld door Ford Team Edison. Het platform is ontwikkeld om optimaal te kunnen genieten van de prestatie verhogende gewichtsverdeling en het koppel van de volledig elektrische aandrijflijn.

Voor een laag zwaartepunt en de kenmerkende rijdynamiek van de Mustang, is de lithium-ionbatterij onder de vloer en centraal tussen de voor- en achteras gepositioneerd, ongeacht of het de standaardbatterij met 288 accucellen (68 kWh) betreft of de optionele batterij met 376 accucellen (88 kWh) en een grotere actieradius.

De hoogwaardige accu’s – intensief getest bij extreme temperaturen tot -40 graden Celsius – zijn voorzien van een waterdicht omhulsel met daaromheen een sterke laag die de accu beschermt tijdens een onverhoopt ongeval. Een geavanceerd actief vloeistofverwarmings- en koelsysteem regelt de accutemperaturen voor snellere laadtijden, optimale prestaties onder extreme weersomstandigheden en langdurig rijden met hoge snelheden.

Het batterijvermogen wordt overgebracht naar een geheel nieuwe, oliegekoelde en aan de achterzijde gemonteerde elektromotor (AC, wisselstroom) om de achterwielen aan te drijven. En naar een extra aan de voorzijde gemonteerde elektromotor als de Mustang Mach-E is uitgerust met vierwielaandrijving. De AC-elektromotor (synchroon, met permanente magneten) achter zorgt voor een ultieme respons in slechts 0,5 seconden voor een piekkoppel.

Voor een nog betere acceleratie en wegligging verdeelt de vierwielaandrijving het koppel onafhankelijk van elkaar over de voor- en achterwielen. Hierdoor ervaart de bestuurder de rijbeleving die zo kenmerkend is voor een Mustang. De in Europa geleverde Mach-E heeft unieke instellingen van schokdempers, veren, stabilisatorstangen, stuurinrichting en aandrijflijn, afgestemd op de doorgaans smallere, meer bochtige wegen in Europa en de hier geldende hogere snelheidslimieten.

De actieradius van de Mustang Mach-E met 88kWh batterij bedraagt tot 610 kilometer (WLTP) voor de Mustang Mach-E met achterwielaandrijving en tot 540 kilometer voor de Mustang Mach-E met vierwielaandrijving, inclusief de First Edition2. Voor de Mustang Mach-E met de standaard 68kWh batterij geldt een actieradius van 400 kilometer (AWD) of 440 kilometer voor de Mustang Mach-E met standaard batterij en achterwielaandrijving.