Stedendriehoek

De Cognactheek – Eerst proeven, dan kiezen

APELDOORN – Harold van der Werff en Erik de Leest kopen de dranken voor Slijterij de Cognactheek zelf in. Voordat een fles in hun assortiment wordt opgenomen, wordt deze (bijna) altijd eerst door hen zelf geproefd.

De samples worden op diverse manieren verkregen. Harold gaat twee tot drie keer per jaar naar Frankrijk op zoek naar verrassende aanwinsten. Van alles wat hij proeft aan cognac en armagnac gaat een sampletje mee, zodat Erik kan meebeslissen. Daarnaast wordt er veel geproefd op festivals en vakbeurzen, zoals het Internationaal Whisky Festival in Den Haag, het Pot Still Festival in Amersfoort  en ProWein in Düsseldorf. Potentiële nieuwe wijnen worden samen met de leden van het wijnpanel beoordeeld.

En dan zijn er bijna elke week de reizende vertegenwoordigers die hun dranken enthousiast presenteren en aanprijzen. “De nieuwelingen komen vaak zonder afspraak binnen en gaan ervan uit dat hun dranken direct ter plekke worden geproefd en besteld”, vertelt Harold. “Maar zo werkt dat niet bij ons. Wij drinken geen alcohol tijdens openingstijden. Dan zouden we heel vaak met zo’n kegel bij de kassa staan.”

Erik vult hem aan: “We testen om de donderdag ongeveer tien nieuwe sampletjes. Dan gaan we er na sluitingstijd rustig voor zitten, met daarbij wat lekkers uit de Koninginnelaan van, bijvoorbeeld, Keurslagerij Lautenschutz, Marcel’s Kaas en Banketbakkerij Maassen.” In kleine notitieboekjes worden de proefnotities bijgehouden, waarbij vooral wordt gelet op geur, smaak en afdronk. In de beschrijvingen wordt veelal verwezen naar fruitige tonen (frisse citroen, sinaasappelschil, rijpe pruim), florale aroma’s (lelie, iris, viooltje) en kruidige toetsen (vanille, nootmuskaat, sigarenkistje), soms aangevuld met ‘formidabel’ of ‘waanzinnig’! Maar ook  termen als ‘yèk’, ‘gatver’ en ‘alleen voor de echte liefhebber’ komen verontrustend vaak voor. Daarna wordt de betreffende drank beoordeeld met een rapportcijfer, worden de notities vergeleken en wordt het oordeel geveld, streng maar rechtvaardig.

Net zoals Harold en Erik alles eerst zelf proeven, zo kan ook de klant eerst zijn potentiële aankopen proeven voordat hij die aanschaft. In het proeflokaal staan ruim 1.000 flessen en flesjes open. Harold en Erik vertellen er met plezier enkele anekdotes en sterke verhalen bij. De aanschaf van een fles drank wordt zo een ware beleving!

Slijterij de Cognactheek | Koninginnelaan 42 | Apeldoorn | 055-2070471 | info@cognactheek.nl | www.cognactheek.nl