Stedendriehoek

Winkelcentrum Eglantier: ‘Iedere euro is er in deze coronacrisis één’

Het is algemeen bekend dat het een zware periode is voor de lokale ondernemer. Dit is ook te merken bij een van de grootste wijkwinkelcentra van Apeldoorn: winkelcentrum Eglantier. Circa de helft van de winkels is gesloten wegens de huidige lockdown. Veel ondernemers lopen inkomsten mis, mede doordat zij niet in aanmerking komen voor de steunpakketten vanuit de overheid. Daarom roept winkeliersvereniging Eglantier u op om de lokale ondernemer te steunen.

Een van de steunmaatregelen is de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Om in aanmerking te komen, moet een bedrijf meer dan dertig procent omzetverlies hebben door de coronacrisis. Veel ondernemers komen uit op 29 procent, onder wie Raymond van Schaik, en zien zo de tegemoetkoming aan hun neus voorbij gaan. Wel komt hij in aanmerking voor de NOW-regeling, waarmee werkgevers een voorschot in loonkosten kunnen krijgen. Dit dekt echter niet alle vaste lasten. “Wat we in vier jaar hebben opgebouwd is in een jaar verdampt”, vertelt de eigenaar van InStijl Apeldoorn. “Ik ben zeker niet tegen het coronabeleid, maar ik erger mij wel aan de berichtgeving. Het strookt met de werkelijkheid. Ik moet voor de eerste van de maand mijn vaste lasten betalen. Wanneer ik niet betaal krijg ik een aanmaning. Als ik te laat betaal moet ik rente betalen. Ik mag mijn pand dus niet gebruiken, maar moet er wel volledig voor betalen. Er wordt dan over ondernemersrisico gesproken, maar ik vind dat niet gelden als je je pand moet sluiten. Als de regering hierbij had ingegrepen, had dat een hoop ondernemers wat gescheeld.”

Raymond haalt nu voornamelijk zijn inkomsten uit zijn webshop www.vuljekledingkast.nl. “Een jaar geleden hebben we de webshop geopend. Ik geloof meer in fysiek winkelen, maar zie er nu wel het voordeel van in. Samen met social media is het de manier om klanten nu te bereiken. Ik ben blij dat het kan, maar het is heel bewerkelijk.” Toch is iedere bestelling er één. “Ik ben dankbaar voor wat ik nog binnenhaal. We hebben ook een DHL-servicepunt. Dit levert ook iets op. Wat ik wel krom vind is dat men het niet op mag halen, tenzij er een DHL-sticker op zit. Dus de bestellingen voor onze klanten moeten we bezorgen.”

Veranderend koopgedrag

Wat Raymond ook merkt is dat het gedrag van de consument verandert. “Men raakt gewend aan online winkelen. Nu is daar het resultaat nog niet van zichtbaar, maar ik denk wel dat dit een probleem op langere termijn wordt.” Jos Diependaal – voorzitter van de winkeliersvereniging – maakt zich hier tevens zorgen om: “Mensen komen niet meer voor de gezelligheid naar het plein, maar voor de noodzakelijke boodschappen. Wat gebeurt er na de lockdown? Stel dat je het als ondernemer overleeft. Naast dat de situatie niet te lang meer moet duren, is de consument gewend om de producten ergens anders te kopen. Behalve online zie je winkels die open zijn steeds meer non-food verkopen. Zo raak je je klant kwijt. Want gaat de consument daar dan mee stoppen of blijft hij dit doen?”

Steun je locals, is de oproep die Jos doet. Tijdens een rondje door het winkelcentrum zie je op alle deuren van de ondernemers wel een briefje hangen met ‘bestel via mail of telefoon, wij komen het gratis bezorgen’, vaak gebeurt dit nog dezelfde dag. “De steun van de consument is hard nodig. Iedere euro is er één.”

Online modeshow

Doordat de niet-essentiële winkels zijn gesloten, zien we steeds meer initiatieven ontstaan. Zo organiseerde Inez Scheper van House of Tall een online modeshow. “Op zaterdag 23 januari hebben we via Facebook Live voor het eerst een online modeshow georganiseerd”, licht zij toe. “Tijdens deze interactieve show lieten we artikelen uit onze winkel zien. Dit is ons goed bevallen.” Afgelopen weekend vond de tweede editie plaats en de kans is groot dat Inez het daar niet bij laat. Daarnaast besloot de eigenares een keer geen mail, maar een folder te versturen. “Mensen krijgen in deze periode al genoeg mailtjes. En eerlijk gezegd, hoeveel worden daar nu van geopend? We hebben een folder opgestuurd met daarin allerlei items. Daar werd veel op gereageerd. In deze tijd is het uniek om een kaartje te krijgen.”

Toch ziet Inez het liefst haar klanten in de winkel. “Ik merk ook aan de medewerkers dat ze dat missen, maar we proberen iets te doen.” Daarom wordt er ook thuis private shopping aangeboden. “We nemen dan de door de klant gekozen artikelen mee in verschillende maten en dan kunnen we thuis advies geven.” Hier wordt alleen nog niet heel veel gebruik van gemaakt. “Misschien voelen mensen zich verplicht om een aankoop te doen, maar dat hoeft niet. Tuurlijk willen we graag verkopen, maar we willen vooral mensen van dienst zijn.” Maak een afspraak door te bellen naar 055-3017723. Bestellen kan via de webshop www.houseoftall.nl of via WhatsApp: 06-44343882.

Thuispassessie

Omdat Shoeby Eglantier tevens een DHL-servicepunt is, zijn de medewerkers een deel van de dag in de winkel aanwezig. Maar het is niet zoals het hoort, vertelt mede-eigenaar Gerard van der Wal: “Gelukkig weten mensen ons goed te vinden. We bezorgen veel aan huis. Klanten sturen dan een printscreen of artikelnummer naar de app-telefoon van Shoeby Eglantier. Ook kunnen we videobellen en helpen we mensen graag om samen een leuke outfit uit te zoeken.” Toch is dit wel lastig, merkt Gerard. “We hebben ruim 10.000 stuks in onze winkel hangen. Wat wel vaak gebeurt is dat mensen online kijken en met ons een afspraak maken voor een zogenoemde ‘thuispassessie’. Via bellen of appen kunnen de klanten hun wensen doorgeven. We kunnen de artikelen afleveren en later weer ophalen of – met alle maatregelen in acht genomen – er ook advies bij geven. We merken dat veel mensen behoefte aan nieuwe kleding hebben, zeker nu het voorjaar er weer aankomt. Doordat we al zo’n 14 jaar op de Eglantier zitten, kennen we onze klanten goed. We sturen dan ook geregeld een appje wanneer we een nieuw item binnenkrijgen.”

Een ‘thuispassessie’ is wel wat anders dan neuzen en snuffelen in de winkel. “We zijn heel sterk in het sociale aspect. Bij het winkelen krijgen mensen vaak koffie erbij en we maken een babbeltje. Dat mis je nu wel en dat merken we ook aan de reacties.” We hopen snel weer open te gaan, al ga ik er nu niet vanuit, vertelt Gerard. “We zetten alles op alles om dit te blijven doen. Misschien blijven we bepaalde dingen in de toekomst ook wel doen, al dan niet in een andere vorm. We hebben ons bijvoorbeeld verdiept in social media en zijn op Facebook en Instagram enorm aan het groeien.” Heb je een vraag, aarzel dan niet en app naar 06-12667668 of bel 055-5340901.