Coronanieuws

Marco Bod: ‘Binnenstad Apeldoorn aantrekkelijker maken voor inwoners en toeristen’

Op tweede pinksterdag, maandag 1 juni, ging Marco Bod (47) aan de slag als de nieuwe (interim) centrummanager van Apeldoorn. Hij volgde hiermee Hella Soethof op, die ruim drie jaar deze functie heeft vervuld. “Samen met de ondernemers en partners ga ik er alles aan doen om de binnenstad weer aantrekkelijk te maken voor de eigen inwoners en toeristen. Binnensteden zijn hard getroffen door corona; we gaan er voor zorgen dat mensen weer naar het centrum komen, omdat je er veilig kunt winkelen, lekker kunt ontspannen op een terras en gebruikmaken van het cultuuraanbod.”

Bod is geen onbekende in Apeldoorn. In diverse functies is hij meer dan tien jaar al betrokken (geweest) bij het wel en wee van Apeldoorn. Zo coördineert hij samen met de centrumhoreca sinds enkele jaren grote centrumevenementen als Prinsennacht en Koningsdag en werd de Nacht van Apeldoorn met de komst van de Giro d’Italia in 2016 weer nieuw leven ingeblazen. Ook was hij verantwoordelijk voor het Roots in the Woods festival in het Beekpark en begeleidde hij een groot aantal andere activiteiten en evenementen. “Ik heb er ontzettend veel zin in om nu in deze hectische tijd de schouders te zetten onder de binnenstad. Met een aantal andere partijen in Apeldoorn zijn we al volop bezig met een plan om ná, maar ook al tíjdens de coronabelemmeringen, samen met de ondernemers, weer nieuwe reuring in de stad te brengen.”

Andere oplossingen

Deze zomermaanden wordt die reuring al merkbaar; niet alleen voor de eigen inwoners maar ook voor de toeristen die dit jaar veelal in Nederland vakantie vieren en zeker ook de Veluwe aandoen. “Als centrummanager ben ik uiteraard voornamelijk bezig met de mensen terug de binnenstad in te krijgen. Dat ze hier weer hun geld gaan uitgeven.” Met andere woorden, Bod moet het centrum van Apeldoorn weer levendig maken na de ergste dip van de coronacrisis: “Het bezoek stimuleren, maar tegelijkertijd rekening houden met die anderhalve meter afstand, dat is best lastig.”

De RIVM-maatregelen die de binnenstad de voorbije maanden tot ‘spookstad’ maakten, zijn inmiddels flink versoepeld, maar aan de social distancing wordt door het kabinet niet getornd. “Wat we ook gaan organiseren de komende periode, je kunt geen podium neerzetten waar duizenden mensen bij gaan staan kijken. Dus moet je naar andere oplossingen zoeken. Ik ben blij dat ik daar als centrummanager nu een belangrijke rol in kan spelen. Maar ook mijn voorgangster Hella Soethof heeft hier al een flinke stap in gezet en samen met onder andere Apeldoorn Marketing een herstelplan geschreven voor de binnenstad.”

De inhoud van dit herstelplan is te allen tijde gebaseerd op de vaak lastige balans van wat je wil en wat je kan of mag. “Voorop staat een veilig bezoek aan de binnenstad, maar daarbinnen willen ondernemers ook gewoon weer lekker ondernemen. Het bezoek stimuleren, maar gelijktijdig gericht op spreiding in tijd en ruimte. Dat is best lastig, maar ik weet zeker dat we dat kunnen!” Bod streeft ernaar dat het druk, maar niet tè druk wordt in het centrum; dat mensen hun aankopen kunnen doen in de winkels, een goede en verantwoorde bezetting bij de horeca en dat ook de culturele instellingen weer volop kunnen doen waar ze goed in zijn. “De voorbije maanden zijn er her en der mooie initiatieven van de grond gekomen en sommige daarvan lopen nog steeds door. Fijn om te zien.”

Uit de voortent

Hoewel de wereld inmiddels weer een stukje toegankelijker is geworden voor vakantie vierend Nederland, durven velen een verblijf in het buitenland (nog) niet aan. Bang voor een nieuwe corona-uitbraak elders en dan niet meer kunnen terugvliegen naar Nederland. De Veluwe, toch altijd al een populaire (vakantie)bestemming, belooft de komende weken gezellig druk te worden. En dan is een bezoekje aan Apeldoorn een logisch tijdverdrijf. Bod knikt: “De vakantieparken in de regio lopen vol, dus is het aan ons om de vakantievierders uit hun voortent te lokken en activiteiten te ontwikkelen waarvoor ze graag naar onze binnenstad komen. En omdat het vaak hele gezinnen betreft, proberen we in de hele korte tijd die we hiervoor nog hebben een leuk programma te ontwikkelen voor iedereen, jong en oud. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een speurtocht voor kinderen en ambulante artiesten bij horecagelegenheden voor hun ouders en andere volwassenen.”

Tot zijn grote tevredenheid ziet Marco Bod dat de centrumondernemers de maatregelen die vanwege corona genomen moeten worden, goed voor elkaar hebben. “De anderhalvemetermaatregel wordt goed nageleefd, zodat winkelend publiek en bezoekers van cultuur en horeca veilig in de binnenstad terecht kunnen. Wat betreft de maand augustus richten we ons volop op de zomervakantiegangers, maar daarna komt de volgende fase: de maanden september, oktober en november. Dan zitten de vakantieparken nog steeds vol, maar zijn de kinderen inmiddels weer naar school. Dan passen wij de centrumactiviteiten aan op de doelgroep van díe periode. In elk geval hebben we het Buitenmuseum, gewijd aan de Bevrijding van Apeldoorn nu 75 jaar geleden, al verlengd tot eind oktober. Enerzijds omdat de toerist van dat moment interesse heeft in cultureel erfgoed en anderzijds omdat september in de regio bekend is vanwege de Airborne Luchtlandingen.”

Tandwielen

September is bovendien ‘Cultuurmaand’. En dat laat de nieuwe centrummanager ook niet onopgemerkt passeren. “We zetten dan in op de combinatie van ons culturele erfgoed in de binnenstad en de schitterende natuur op steenworp afstand. Een ander voorbeeld zijn nieuwe audiotours door de binnenstad, die door ACEC zijn ontwikkeld. En dat alles volgens de strikte veiligheidsmaatregelen, want het uitgangspunt massa = kassa is op dit moment minder van toepassing. Maar, heel positief en dat merk je aan alles: de mensen wíllen weer. Het is nu aan ons om de mensen gastvrij en vriendelijk te ontvangen in onze mooie binnenstad.”

Ondanks de wereldwijd vele sterfgevallen en de enorme economische schade vindt Bod ook een lichtpuntje in de coronaperiode: “Ondernemers en organisaties blijken over verrassend veel slagvaardigheid te beschikken en samenwerkingen plopten als paddenstoelen uit de grond. De samenwerking bijvoorbeeld tussen ondernemers en organisaties als centrummanagement, Apeldoorn Marketing en Toeristisch Platform Apeldoorn is de laatste maanden gelukkig enorm toegenomen. Al die verschillende organisaties moet je zien als losse tandwielen. Hoewel de tandwielen dezelfde kant op draaien, draaiden ze niet altijd met dezelfde snelheid. Dat is nu anders. Alle tandwielen grijpen nu goed in elkaar en brengen samen de Apeldoornse motor volop in beweging. Daar profiteren we niet alleen op korte termijn van, maar zeker ook in de toekomst. We gaan het centrum de komende periode nog weer gezelliger en mooier maken én de verbinding zoeken met toeristische ondernemers. Alle faciliteiten daarvoor zijn hier al: een compleet centrum met grote winkelketens en kleine gezellige straatjes, grote terrassen en kleine, nauwelijks bekende pareltjes. Het brede cultuuraanbod van een grote stad en een grote groene achtertuin met aan de ene kant de IJsselvallei en aan de andere kant het Veluwemassief. Er ligt nog zoveel potentieel om hiervan met de binnenstad te gaan profiteren!”

Dit artikel verscheen in de bijlage Ondernemen 055.