Coronanieuws

Horecaondernemers in Apeldoornse binnenstad gaan ervoor: grote keuze in afhalen en bezorgen

Het nieuws dat de horeca weer dicht moest, kwam als een mokerslag voor de Apeldoornse horecaondernemers. Waar velen van hen tijdens de eerste lockdown in maart eerst een paar weken dicht waren, besloot een grote groep binnenstadondernemers nu gelijk de schouders eronder te zetten. Inmiddels zijn er in het centrum van Apeldoorn verschillende afhaal- en bezorginitiatieven opgezet. Om deze onder de aandacht te brengen, zijn alle thuisbezorgd-initiatieven in Apeldoorn nu gebundeld op uitinapeldoorn.nl/thuismenu.

De website is een initiatief van Apeldoorn Partners, een samenwerkingsverband tussen Apeldoorn Marketing, Centrum Management Apeldoorn en Toeristisch Platform Apeldoorn. Op de pagina staat een overzicht van alle afhaal- en bezorgopties in en rondom Apeldoorn. Je kunt filteren op bijvoorbeeld waar je zin in hebt en op welke dag je het eten wilt hebben. Centrummanager Marco Bod is blij dat de horecaondernemers in de binnenstad direct zo voortvarend hebben doorgepakt: “Heel tof dat wordt gedacht in wat er wél kan. En mooi dat het aanbod al zo snel via Apeldoorn Marketing is vertaald in de handige webpagina.”

Geen extra kosten maken

Alfred van AlfredKookt aan de Kapelstraat besloot open te blijven voor afhalen: “Tijdens de eerste lockdown zijn we een week of 5 dicht geweest. Ik heb jonge kinderen, dus toen de scholen en de kinderopvang dicht gingen moest er iemand thuis zijn. Op Koningsdag zijn we toen weer opengegaan voor afhaal; denk aan versbereide soepen zonder smaakversterkers, dagverse vis, vlees en vegetarische gerechten.” Hij kiest er bewust voor om niet te gaan bezorgen. “Ik heb het ook nog niet overwogen. Zolang het niet écht nodig is, wil ik die extra kosten niet gaan maken. Voor nu heb ik nog voldoende aanloop van vaste klanten en winkeliers in de buurt.”

‘Je werkt nu meer voor de vaste lasten en andere kosten die je hebt.’

Dat er nu een website is met een duidelijk overzicht waar je kunt bestellen in deze tijd, vindt hij fijn: “Zondag had ik al iemand binnen die mij gevonden had via deze site. Dus dat is heel positief. Dat draagt dus zeker bij aan een stukje vindbaarheid.” Voor Alfred is thuis zitten momenteel een ‘no go’. “Niks doen is geen optie. Ik vind het gewoon leuk ook om in de winkel bezig te zijn. Als er weinig gebeurt, dan word ik daar kriebelig en onrustig van.” Wel merkt hij in de portemonnee dat het even anders is dan anders. “Zolang ik gasten mag ontvangen en kan placeren, is het voor mij prima te doen. Maar zodra de horeca eruit gehaald wordt, zoals nu dus, is het voor mij duidelijk minder interessant. Dan werk je meer voor je vaste lasten en andere kosten die je hebt.”

Niet vergeten worden

Bij Rembrandt aan de Marktstraat rijdt de bezorgauto van de zaak af en aan. “Ik denk dat het heel belangrijk is om iets te doen in deze tijd”, zegt Aaron Post. “Je wilt zichtbaar blijven en niet vergeten worden. Dus we kijken goed naar wat we kunnen. Zo blijf je die connectie houden; het is heel goed om je klanten te blijven zien.” Tijdens de vorige sluiting van de horeca liep de borrelplank erg goed, vertelt hij. “Nu hebben we daar een lokale borrelplank van gemaakt. Een samenwerking tussen ons en onder meer Bakkerij Keurhorst, het Kaaslokaal, de Nootzaak en poelier ’t Haasje. Het is een 100% lokale plank en die leveren we bij de mensen thuis. We hebben er alweer aardig wat van verkocht dit weekend.”

‘Bezorgen zie ik vooral als het beperken van de schade.’

Aaron gelooft er steevast in dat bezorgen en zichtbaar blijven belangrijk is voor de periode hierna. “Ja, bezorgen is duurder dan laten afhalen. Maar je wilt je hoofd boven water houden en iedere euro die binnenkomt is er één. Daarom zie ik bezorgen als het beperken van de schade. Persoonlijk heb ik het ook even wat minder, maar je personeel moet gewoon betaald worden, dat vind ik belangrijk. Het gaat me niet om het geld, het gaat me er ook om dat we laten zien dat we er nog zijn. En mede daardoor hebben we toen we weer open mochten een hele goeie tijd gehad.”

Ook Aaron is blij met het duidelijke overzicht op uitinapeldoorn.nl/thuismenu. “Dit draagt dus zeker weer een stukje bij. Hoe meer je online zichtbaar bent, hoe beter. We zijn met onze eigen site en social media ook druk, maar je hebt lang niet iedereen. Iedere doelgroep zit weer op een ander kanaal.”

Gemaksdieren

Waar ze bij Rembrandt naast het bezorgen ook regelmatig een online proeverij houden om contact met de klanten te houden, heeft ook Ron Heij van Eetcafé Bob op het Caterplein wat origineels bedacht. “We hebben een chef-kok over en hebben bedacht hem nu in te zetten bij de mensen thuis: Bob Exclusief Thuis. Je maakt van tevoren een keuze uit ons menu en hij komt dan een uur bij je thuis koken.” Ron zorgt daarnaast dus ook dat het eten bij de klanten terecht komt door het te bezorgen, maar dat was niet z’n eerste insteek. “We merkten aan het aantal bestellingen dat mensen gemaksdieren zijn en het liever bezorgd krijgen dan dat ze het moeten afhalen.”

Hij geeft aan zeer tevreden te zijn met het overzicht op uitinapeldoorn.nl. “Hoe meer platforms je het op kunt vinden, hoe beter”, vindt hij. Klanten kunnen bij hem terecht voor verschillende gerechten. “Een groot deel van de kaart, waaronder onze specialiteit de hamburgers. Dat is één van onze hardlopers. Die hebben we in drie varianten. Elke week één andere, zodat mensen die het vaker bestellen ook steeds wat anders hebben. Dan hebben we tournedos, rib-eye, een vegetarische burger, zalmmoot en momenteel ook een veganistische gele curry met rijst en cashewnoten.”

Steunen

Door via de website direct door te verwijzen naar de website van de aanbieder, gaat 100% van de opbrengst naar de ondernemer. Apeldoorn Partners hoopt met de inzet van dit platform extra zichtbaarheid en dus omzet voor de Apeldoornse horecaondernemers te kunnen genereren. Om het overzicht up-to-date te houden, wordt de website meerdere keren per week bijgewerkt. Horecazaken in Apeldoorn die plannen hebben voor een eigen bezorgservice of andere bijzondere services hebben om deze moeilijke tijd door te komen, kunnen zich aanmelden via redactie@apeldoornmarketing.nl.

Steun je lokale horecaondernemer en trakteer jezelf! Hou Apeldoorn Direct en Uit in Apeldoorn in de gaten, want volgende week komt er een leuke winactie aan!