Stedendriehoek

Chow: “Samen maken we eten en drinken bestellen eerlijker en lekkerder”

Het verhaal van Chow begint bij Tijs Turkenburg, een achttienjarige student uit Apeldoorn die dol is op lekker eten. Koken is wat minder zijn ding, dus laat hij regelmatig via een bestelservice allerlei lekkere gerechten aan huis bezorgen.

Tot hij op een dag een bevriende horecaondernemer spreekt en al snel begrijpt dat de grote bestelplatforms voor de horecaondernemer helemaal niet zo lekker smaken, vanwege de hoge marges die ze rekenen en de macht die ze uitoefenen. “Dan praten we over commissies van 13%, echt veel te hoog naar mijn zin.” Op zijn studentenkamer gaat Tijs aan het rekenen en komt tot de conclusie dat het ook heel anders kan. In Rik Klinkhamer van Grehamer & Company en Mike van Woudenberg van Ultimate Workspaces vindt hij twee ervaren en solide partners die houden van lokaal ondernemen en geloven in de plannen van de jonge ondernemer in spe. “We hebben eens rustig zitten rekenen en zijn nu uitgekomen op een commissie van 6,5% per bestelling waarvan 1% naar de Apeldoornse Voedselbank gaat”.

Plannen steeds mooier
Na die eerste berekeningen en plannen volgde al snel de naam voor het concept, Chow. En dat betekent letterlijk ‘lekker hapje’. Als vervolgens iemand tijdens een overleg opmerkt dat de Voedselbanken nog altijd structureel geld te kort komen, doet Tijs de suggestie: “Als we nu van elke order 1% doneren aan de Voedselbank, dan eten we er allemaal goed van.” En zo worden de planne e gebruikt om ons bestelplatform te bouwen. En… het werkt ontzettend snel en handig. Ondertussen maken we steeds meer ondernemers en consumenten enthousiast over Chow. Inmiddels hebben al 35 ondernemers zich bij ons concept aangesloten. Niet iedereen heeft een goede webshop om zijn gerechten en food-producten op aan te bieden, dus ook zeker voor die ondernemers is Chow een uitkomst”.

Stevig merk neerzetten
In deze vreemde coronatijd zijn er al diverse initiatieven in het leven geroepen. Echter, en Tijs kan dat niet vaak genoeg benadrukken, Chow valt niet onder dat rijtje. “Het initiatief voor Chow was er al eerder dan de coronacrisis. Maar juist dóór de coronacrisis en daardoor minder snel persoonlijk contact kunnen hebben met partijen als applicatieontwikkelaars, kwam ons nieuwe concept iets later dan gepland van de grond. Maar als we het doen, doen we het ook goed”.

Chow is nu ook niet zomaar een doorkliksite, we willen een stevig merk neerzetten. Voldoen aan de vraag vanuit de consument om gemakkelijk en goed eten te kunnen bestellen”.

Tenslotte spreekt Tijs nog even uit waar het concept Chow feitelijk allemaal om begonnen is: “We willen de wereld van online eten bestellen eerlijker en leuker maken. We hebben de middelen, we hebben de ambitie. Met andere woorden: wij zijn er klaar voor!”