Stedendriehoek

CHOW: ‘Apeldoorn kiest voor Apeldoorn’

Chow is inmiddels een bekend concept in Apeldoorn. Het begon allemaal bij Tijs Turkenburg, die samen met Rik Klinkhamer en Mike van Woudenberg het lokale maaltijdbestelplatform opzette toen hij erachter kwam dat de grote bestelplatforms niet altijd even gunstig zijn voor horecaondernemers.

Inmiddels zijn we een half jaar verder, weten de consumenten Chow goed te vinden, ontstaan er steeds meer samenwerkingen met horecaondernemers en vinden er binnen het bestelplatform continu verdere ontwikkelingen plaats.

Een lekker hapje voor iedereen

Chow betekent ‘lekker hapje’ en dat is precies waar de organisatie voor staat. “Consumenten, oftewel Chowers, kunnen genieten van een lekkere hap, daarnaast supporten wij de Voedselbank met een donatie van één procent van elke order. De lokale horecaondernemer betaalt een fee die minder dan de helft is van de grote bestelplatforms. Zo eten we er allemaal goed van.”

De bezorgmarkt blijft groeien

De plannen voor Chow waren er al voor de coronacrisis, maar juist door de crisis kwam het bestelplatform sneller van de grond. Tijs ziet dat het bezorgen en afhalen van maaltijden een groeiende markt is. “De bestelsite werkt goed, iets dat erg belangrijk is, maar nu het platform eenmaal goed draait is het niet zo dat wij stil zitten. De samenwerkingen tussen de horeca en ons nemen nog steeds toe. Bij de livegang hadden wij zo’n 35 ondernemers bij ons aangesloten en dat aantal is inmiddels flink toegenomen. Daarnaast zorgen we met behulp van enquêtes, maar ook met persoonlijk contact door middel van een telefoontje naar de klant, dat we blijven verbeteren. Door mensen bewuster te maken van goed eten, afkomstig van lokale ondernemers die geen torenhoge fee hoeven af te staan, een goed werkende bestelsite en, misschien wel het belangrijkste, onze bijdrage aan de Voedselbank hebben wij in Apeldoorn nu een win-win-win-winsituatie.

Hoe lang de coronacrisis nog aanhoudt, dat weet niemand. Ook als de horeca zijn deuren weer opent blijft Chow doorgaan. “Zonder de crisis zouden wij ook met Chow gestart zijn. Met de groeiende bezorgmarkt, de bewustwording van mensen om lokaal te kopen, de vraag naar goede maaltijden, een eerlijke marktwerking voor de ondernemer en de steun aan een megabelangrijk doel, de Voedselbank, merken wij dat Apeldoorn echt voor Apeldoorn kiest.”