Stedendriehoek

Binnenstadmanagers regio Stedendriehoek zijn klaar voor heropening: ‘Terrastijgers en shopaholics weer van harte welkom!’

Remco Feith

Marco Bod

Peter Brouwer

Licht aan het einde van de tunnel, een moment waar lang op is gewacht. De terrastijgers en shopaholics konden niet wachten tot 28 april, en dat geldt ook voor horecaondernemers en winkeliers. Zij zaten maandenlang met de handen in het haar en er leek geen einde te komen aan de stilte in de winkelstraten. Maar nu wordt alles uit de kast getrokken om de klanten veilig en warm te ontvangen op de terrassen en in de winkels.

“Tijdens de laatste persconferentie hoorden we gelukkig dat de eerste voorzichtige stappen van heropening van de binnenstad eindelijk gezet kunnen gaan worden. En daar ben ik, vooral ook voor de ondernemers, blij mee. Het is een begin van de weg terug naar het normaal waar we allemaal naar snakken”, aldus Marco Bod, centrummanager van Apeldoorn. “De komende weken en maanden kunnen we stukje bij beetje weer iets meer. Het wordt een enerverende tijd met veel veranderingen, in de winkels, de horeca en later ook de culturele instellingen. Maar ook in de buitenruimte. Aan de ene kant zijn er de regels en maatregelen, aan de andere kant willen we de bezoekers weer meer en meer naar onze gastvrije binnenstad trekken. We willen ze vriendelijk ontvangen, de weg wijzen en verleiden om langer te blijven en vaker of sneller weer terug te komen.”

Om dat voor elkaar te krijgen werken centrummanagement, ondernemers en de gemeente Apeldoorn nauw met elkaar samen, zegt Bod. “We zijn druk bezig de voorbereidingen in elkaar te schuiven en te leggen langs de stappen van heropening. Een onderdeel daarvan zijn de uniforme Apeldoorn Binnenstad-stickers om de bezoekers buiten te kunnen reguleren. Ook zijn we bezig met de sfeervolle Veluwse terrasafscheiding. Eerst op de grote horecapleinen, kort daarna ook voor kleine horecaterrassen die nog hulp kunnen gebruiken. In latere stappen van de heropening hebben we tal van acties staan om de bezoekers aan de binnenstad een warm welkom te heten. Met bijvoorbeeld vriendelijke ‘give away’s’. We bereiden ook on- en offline uitingen voor om te voorkomen dat het op piekmomenten toch té druk wordt in de stad. Tenslotte, zodra het weer kan willen we de stad vrolijk en feestelijk aankleden. Want het is toch een feest om onze bezoekers weer te zien. En voor de consument is het een feest om de stad weer te mogen bezoeken!”

Sterk collectief

Zodra het goede nieuws van de heropening bekend werd, was het alle hens aan dek voor de ondernemers, maar ook voor Zutphens binnenstadmanager Remco Feith. Samen met de eigenaren werd een aantal maanden geleden al een routekaart uitgezet, zodat er snel gehandeld kon worden bij eventuele versoepelingen: “Als binnenstad zijn we de afgelopen maanden een stuk dichter bij elkaar gekomen, de lijntjes onderling zijn een stuk korter geworden, en we zijn een sterk collectief. Dat is toch één van de positieve kanten aan de coronaperiode”, vertelt Feith. In de routekaart wordt ook rekening gehouden met toenemend binnenlands toerisme. “We verwachten dat het aantal bezoekers de komende tijd ook aanzienlijk zal stijgen, waar we natuurlijk enorm naar uitkijken. In de plannen hebben we dan ook rekening gehouden met de overnachtingsplaatsen en willen we voorzichtig weer stadswandelingen en fietsroutes uitzetten, zodat iedere bezoeker de mooiste plekjes van de stad te zien krijgt. Het is de kunst om de drukte te reguleren en daar hebben we al eerdere ervaringen mee, dus dat gaat zeker goed komen.” De gemeente Zutphen heeft al meerdere maatregelen getroffen om bijvoorbeeld het parkeren van fietsen en auto’s in goede banen te leiden en is goed voorbereid op deze periode.

De ‘lichte’ versoepelingen noemt Feith een kleine maar goede stap in de richting: “Dit nieuws geeft iedereen positieve energie. De kroegbazen kunnen de biervaten weer aansluiten, de stoelen en parasols uit de stalling halen en het personeel weer uit hun ‘winterslaap’ halen. Er is lang op gewacht, en het goede nieuws heeft gezorgd voor veel enthousiasme en energie!”

leukjeweertezien

“Eindelijk. Hier hebben we allemaal zo naar verlangd. De terrassen open en de winkels die zonder afspraak weer klanten kunnen ontvangen”, zijn de woorden van de binnenstadmanager van Deventer, Peter Brouwer. “Wij bieden horecaondernemers dezelfde grote terrassen als in 2020 en ook de horeca in de tussengelegen straten die vorig jaar een terras hadden, mogen nu weer klanten buiten bedienen. En daarbij houden wij natuurlijk rekening met alle geldende richtlijnen.”

In 2020 werd de Brink omgetoverd tot een groot buitenterras, terwijl op vrijdag en zaterdag ook de markt welkom was. “We hebben hier de ruimte, maar ook hebben we gemerkt dat de ondernemers de richtlijnen serieus nemen. Deze dagen staan dan ook in het teken van de tafels mooi maken, de kussens in de stoelen leggen, maar ook met een meetlint tussen de tafels in de weer om de afstand te bewaren. En niet alleen de horeca, ook de winkels kunnen weer iets meer ademhalen. Tijdens de start van het winkelen op afspraak ging het goed, waarbij vooral de kledingbranche een inhaalslag kon maken. Maar nu, net voor de soort van heropening zie je dat mensen wachten tot ze deze week weer zonder afspraak terecht kunnen.”

De campagne ‘leukjeweertezien’ is in Deventer weer van start gegaan. “Op deze manier willen wij onze klanten welkom heten en tegelijkertijd ervoor zorgen dat winkelen verantwoord mogelijk is. We hopen natuurlijk dat er vanaf nu steeds meer kan en mag en dat we in juni weer volop draaien. Kortom: Deventer is er klaar voor!”