Stedendriehoek

Albert Heijn XL: ‘Ervoor zorgen dat de klant zich prettig voelt’

Eind 2019 opende Albert Heijn zijn deuren in het volledig vernieuwde winkelcentrum Anklaar. In Apeldoorn-Noord staat sindsdien één van de grootste AH-winkels van Nederland. Ruim een jaar na de opening evolueerde de supermarkt tot één van de 35 XL-supermarkten, hetgeen meer inhoudt dan simpelweg een grote winkel, vertelt ook assistent-supermarktmanager Edwin van Beukering.

Alvorens Van Beukering bij de Albert Heijn aan de slag ging, stond hij achter de toonbank bij de Keurslager: “Ik heb de slagersvakschool afgerond en ben destijds begonnen bij een Keurslager, net zoals mijn opa. Na twintig jaar was het tijd voor iets anders en ben ik begonnen bij de Albert Heijn en ook hier werk ik alweer ruim twintig jaar. Toevallig ben ik in die tijd ook begonnen op de ‘oude’ Anklaar. Tussentijds heb ik bij filialen in Westervoort, Zetten, Doetinchem en Rheden gewerkt, tot ik anderhalf jaar geleden opnieuw terechtkwam bij de Albert Heijn in Anklaar.”

Het doel van de overstap naar een XL-formule bestaat uit meer dan alleen het zijn van een enorm grote supermarkt, zo doelt Edwin op de non-food producten die de winkel in het assortiment heeft: “Als extra large Albert Heijn proberen we een heel breed assortiment aan te bieden en klanten meer keuze te geven. We verkopen bijvoorbeeld niet alleen het vlees voor de barbecue, maar eigenlijk alles wat er voor nodig is. Van een barbecue zelf tot de aanmaakblokjes tot de spatels. En daarbij komt ook nog eens de keuze in verschillende vleessoorten; voor ieder stukje vlees op de BBQ kun je hier terecht.” Van Beukering benadrukt nogmaals dat de supermarkt al lange tijd niet simpelweg levensmiddelen aanbiedt en je er ook voor bijvoorbeeld een moeder- of vaderdagcadeau terecht kunt. Zo kon je de afgelopen weken een moederdagpakket kopen, maar kun je ook voor een T-shirt, een paar sokken of een koffiezetapparaat bij de AH terecht.

Klant staat voorop

Niet alleen op het gebied van non-food breiden de schappen van de ‘Appie’ steeds verder uit. Terwijl Van Beukering vol trots een rondleiding geeft door de ontelbare schappen, licht hij er een aantal producten uit: “Sinds kort verkopen we bijvoorbeeld echte ‘melk van de boer’, direct van de boerderij. Die wordt bij een boer in Twente geproduceerd en ligt zo snel mogelijk bij ons in de schappen. Maar ook speciale jam en het meest verse vlees van de beroemde slagersfamilie Weidenaar zijn tegenwoordig te koop bij ons in Anklaar.” Tijdens de rondleiding is Edwin toch een beetje bezig met de winkel. Een tafeltje rechtzetten, een kratje uit het gangpad halen en de vragen beantwoorden van collega’s en klanten. Dat is ook precies wat de Albert Heijn wil uitstralen, legt ook Van Beukering meermaals uit: “De klant staat voorop, en wanneer die binnenkomt moet het een aangename binnenkomst zijn; wij moeten ervoor zorgen dat de klant zich prettig voelt. Ook daarmee willen wij ons onderscheiden.”