Stedendriehoek

Reizigers krijgen verloren voorwerpen terug

STEDENDRIEHOEK – iLost, het systeem waarmee openbaar vervoerbedrijf Syntus werkt en dat bedoeld is om verloren voorwerpen sneller en makkelijker bij reizigers te krijgen, is een groot succes. Waar vóór de invoering van iLost zo’n zes procent van de gevonden voorwerpen bij de rechtmatige eigenaar terecht kwam, werden dit jaar dankzij iLost veel meer verloren voorwerpen terugbezorgd.

Van de 1232 gevonden voorwerpen in de voertuigen van Syntus Twente in 2016, kon 41% worden teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar. Ook reizigers van Syntus Veluwe weten de online service goed te vinden; daar kon ruim een kwart (27%) van de 894 tot nu toe gevonden items worden herenigd met de oorspronkelijke bezitter.

De drie meest gevonden voorwerpen in de voertuigen van Syntus zijn portemonnees, tassen en OV-chipkaarten. Opvallend is dat vooral in de regio Twente veel reizigers bij slecht weer hun paraplu vergeten. Reizigers die bezittingen onbedoeld achterlaten in de bussen of treinen van Syntus, kunnen op syntus.nl/gevondenvoorwerpen checken of hun eigendom is gevonden.

Syntus is gaan werken met iLost in het kader van de klantbelofte ‘Logische reis’. “Makkelijk je verloren voorwerpen terugvinden is volgens ons een ‘logische’ service”, zegt Cees Anker, algemeen directeur Syntus. In september werden reizigers in de bussen en treinen van de vervoerder extra geattendeerd op iLost en de website. “Die actie heeft blijkbaar zijn vruchten afgeworpen.”