Overig
Uit onderzoek onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten blijkt dat duurzaamheid nauwelijks een rol speelt bij de keuze voor een nieuwe energieleverancier. Financieel voordeel, zoals lagere tarieven, cashback-acties en gratis cadeaus, blijkt voor de overgrote meerderheid de doorslaggevende factor. Het onderzoek werd uitgevoerd door WelkomstcadeauXL.nl.
Slechts 7.5% van de respondenten noemt duurzaamheid als een reden om over te stappen naar een andere energieleverancier. Daarentegen geeft 42% aan te kiezen voor lagere energietarieven en 35% voor een vast cashbackbedrag of een gratis welkomstcadeau als belangrijkste motivatie. Daarmee blijkt directe besparing in geld of met een cadeau dus behoorlijk zwaarder te wegen dan duurzame overwegingen.
Opvallend is het gedrag onder jongere consumenten. 75% van de respondenten onder de 30 jaar geeft aan vooral te worden gemotiveerd door het vooruitzicht van een gratis cadeau, zoals een iPhone, PS5 of een cadeaubon. Duurzaamheid is in deze groep nog minder van belang bij overstapbeslissingen, wat wijst op een sterke voorkeur voor directe beloningen boven (groene) idealen.
Het onderzoek wijst tevens uit dat bijna de helft van de ondervraagden wel eens bewust heeft afgezien van overstappen, ondanks dat ze weten dat dit financieel aantrekkelijker zou zijn geweest. De belangrijkste drempels hiervoor zijn tevredenheid met de huidige leverancier, het ervaren van overstappen als omslachtig of gedoe en de angst dat er tijdens de overstap iets misgaat.
Toch blijkt uit het onderzoek ook dat consumenten wél bereid zijn om over te stappen zodra duidelijk is dat nieuwe klanten vrijwel nooit méér betalen dan bestaande klanten. Wanneer die misvatting wordt weggenomen, stijgt de bereidheid om over te stappen aanzienlijk, met name als daar een aantrekkelijk welkomstcadeau tegenover staat.
De onderzoeksresultaten laten duidelijk zien dat duurzame idealen en het werkelijke consumentengedrag niet overeenkomen met elkaar. Ondanks uitgebreide maatschappelijke en politieke campagnes om duurzame keuzes te stimuleren, blijft kostenbesparing en een gratis cadeau voor veel Nederlanders dé belangrijkste drijfveer bij de keuze van een nieuwe energieleverancier.