Stedendriehoek

Vuurwerkshow wordt enorm spektakel

APELDOORN – Koningsdag in Apeldoorn wordt dit jaar tóch afgesloten met vuurwerk bij Marialust in het Verzetsstrijderspark. En het belooft opnieuw een enorm spektakel te worden, weet Michiel Brouwers zeker. Het Koningsdagvuurwerk begint donderdag 27 april om 22.00 uur.

Namens Communicatiebureau Amazing, gehuisvest aan het Verzetsstrijderspark, zette Brouwers alles op alles om de traditie voort te zetten nadat het jaarlijkse Koningsdagvuurwerk eerder dit jaar werd gecanceld omdat de toenemende kosten niet langer op te brengen waren door Stichting Oranjefeesten.
De vuurwerkshow op Koningsdag is al sinds de jaren ’30 een begrip in Apeldoorn. Koningin Wilhelmina kwam in die tijd geregeld naar Marialust om de lichtshow vanuit haar auto te bewonderen. Vandaag de dag trekt het nog steeds duizenden bezoekers. Het terrein rondom de kwartjesfontein tegenover Marialust staat elk jaar weer bomvol met publiek.
De vuurwerkshow wordt gezien als de grande finale van Koningsdag, dat op zijn beurt het grootste eendaagse evenement van Apeldoorn is. “Het zou best jammer zijn als zo’n traditie verloren gaat”, vindt Michiel Brouwers van Amazing. Het bureau boorde zijn netwerk aan om dat te voorkomen. Door zelf te investeren en relaties als Saab Apeldoorn, XL Lease, Nieuwsblad Stedendriehoek, Reinders Makelaars, Draisma, Van der Valk de Cantharel en Credion Apeldoorn te benaderen, lukte het om voldoende budget bij elkaar te krijgen en de show te redden.
“Ja, ik belde meteen met Peter Robbers van Credion Apeldoorn en stuurde een mailtje naar de anderen. Of zij er heil in zagen om de vuurwerkshow te redden. Ik kreeg veelal positieve respons en we pakken het meteen goed aan. Zo zijn we met Communicatiebureau Amazing binnen Apeldoorn gelijk ook een City Display campagne gestart, om a. de inwoners te laten weten dat ‘hun’ vuurwerkshow behouden blijft en b. de betrokkenheid van de Apeldoornse ondernemers te tonen.”
Stichting Oranjefeesten Apeldoorn is blij met de actie door de Apeldoornse ondernemers en is direct gestart met de voorbereidingen van het vuurwerk. Michiel Brouwers rekent weer op tussen de 2.000 en 4.000 bezoekers, ‘maar er kunnen er gerust meer bij’. Voor de participerende sponsors verzorgt Communicatiebureau Amazing in het park een netwerkborrel. “Misschien kan de vuurwerkshow mettertijd wel uitgroeien tot een groot eindfestival van Koningsdag in het Verzetsstrijderspark”, hoopt Brouwers. “Peter Robbers doet met Credion Apeldoorn veel aan crowdfunding. Wellicht krijgen we Apeldoorn in beweging met een crowdfunding onder particulieren en creëren we op deze wijze een nieuw evenement voor de stad!”