Sport

Demy de Zeeuw veel te druk nom het voetballen te missen

APELDOORN – Het kleine ventje dat ooit bij WSV en AGOVV zijn eerste schreden op een voetbalveld zette, wordt in de zakenwereld een steeds grotere meneer. Als ‘digital-, mobile- en fashion-entrepreneur’ schopt Demy de Zeeuw (33) het wederom naar de wereldtop. Nu hij zijn voetbalschoenen definitief aan de wilgen heeft gehangen, zet de geboren Apeldoorner met zijn merk BALR succesvolle een-tweetjes op in de mondaine wereld van de Rolexen en Lamborghini’s. “Als je iets wilt verkopen, moeten mensen het zien. Content is het belangrijkst.”

In de eerste aflevering van de sportdocumentairereeks In De Ban Van Sport volgde RTL7 de inmiddels ex-prof van Go Ahead Eagles, AZ, Ajax, Spartak Moskou, Anderlecht en NAC. Tv-kijkend Nederland kon zich er vorige week van vergewissen hoe Apeldoorns recordinternational (27 interlands) druk doende is om de wereld te veroveren. De ondernemende voetballer speelde in 2010 met Oranje in de halve finale van het WK. Als ondernemer vergaart de oud-voetballer onderhand nóg meer roem met het lifestylemerk dat hij samen met collega’s Gregory van der Wiel en Eljero Elia op poten zette. Vijftien tot twintig miljoen dagelijkse volgers op Instagram maken BALR tot een topscorer in haar branche.

BALR en het Voetbalplatform 4-3-3 hielpen de 33-jarige De Zeeuw aan het beruchte ‘zwarte gat’ te ontsnappen, zo verklaarde hij voor de camera’s van RTL7. “Je leest steeds meer over jongens die failliet gaan, jongens die geen geld meer hebben, die bij het CFK aankloppen om geldproblemen. Dat wou ik gewoon niet hebben. Ik wou gewoon iets hebben van ‘als ik stop, dan wil ik iets te doen hebben’. Ik wilde niet zo maar een cursus gaan volgen omdat ik te veel vrije tijd heb. Dan is het in elk geval mooi dat ik nu voor mezelf heb geregeld dat ik altijd wat te doen heb.”

Als voetballer bezat De Zeeuw al de gave om vaak juiste oplossingen te vinden. Die aangeboren snelheid van denken en handelen komen hem in zijn nieuwe bestaan evenzeer van pas. “Ook in de producten moet je steeds een stap vooruit denken en met nieuwe dingen komen. Anders word je òf ingehaald òf mensen kopen het niet meer. Dat is best wel een moeilijk proces, vind ik eerlijk, omdat je steeds iets moet vernieuwen. Tot nu toe gaat het nog heel erg goed. Als ik iets leuk vind, weet ik zeker dat heel veel mensen het ook kopen.”

Persoonlijke smaken en voorkeuren blijken goed van pas te komen. “Ik was heel veel met kleding en fashion bezig, en met sneakers en tassen en noem maar op. Dan zeiden mensen: waar heb je dit gekocht? Waar heb je dat gekocht? En nu weet ik gewoon dat als ik het leuk vind en als Eljero en Greg het ook leuk vinden, dan zal 90 procent het ook wel kopen. Op die manier voeren we eigenlijk ook onze business.”

De RTL-kijkers waren ook getuige van de inrichting en opening van de eerste BALR-winkel in de Amsterdamse Kalverstraat. Een vestiging in de Apeldoornse Hoofdstraat zal niet zo gauw volgen. Wereldburger De Zeeuw is zijn geboorteplaats lang en breed ontgroeid. Hij denkt grootser, kan dankzij zijn grensverleggende business ver over de horizon heen kijken. “Ik zou niet nog een winkel in Rotterdam of Den Haag openen. Het wordt echt Amsterdam, Londen, Milaan, New York, dat soort steden. Dat is allemaal branding.”

Hoewel De Zeeuw er de man niet naar is om te pochen over zijn succes, trekt hij wel een lange neus naar mensen die aan hem twijfelden toen het balletje met BALR ging rollen. “Het is misschien later ook wel weer grappig dat ik gedegradeerd ben met NAC en uiteindelijk zo’n succesvol bedrijf heb opgezet. Dat is wel hoe het in elkaar overloopt. Een vorm van revanche? Ja, misschien wel. Mensen zeiden van: dat kutmerkje dat je aan het opzetten bent wordt toch niks. Die dingen heb ik zo vaak gehoord. Jullie zijn veel te duur. Na een jaar is het weer over. En die mensen staan dadelijk gewoon weer bij ons in de winkel. Toch even kijken wat Demy heeft gemaakt…”