Columns

ApoldroNU – Wat een verhaal

Je zult maar in Orden, Berg en Bos of Wiesel wonen. Dan heb ik het alleen over de stad Apeldoorn. Niet eens over onze dorpen Ugchelen, Beekbergen of Loenen. Allemaal binnen de 500-meter zone van de Veluwse natuur. Of Uddel, Hoog Soeren en Hoenderloo, er middenin. Dan heb je dus een tijdje terug net als vele anderen in en rond ons nationale natuurgebied, een brief van de provincie Gelderland ontvangen.

Waarin staat dat je je huis verbouwen, ook het verduurzamen, wel kunt vergeten. Overigens worden voor nieuwbouwprojecten binnen die zone allang geen vergunningen meer afgegeven. Zeventigduizend Veluwse huishoudens worden ‘on hold’ gezet. Want welke aannemer heeft alle apparatuur, machines en wagens op stroom in plaats van benzine of diesel? Die klussers zoeken wel een adresje elders, keus zat.

Dat alles om de stikstofuitstoot op de natuur met 70 procent te laten dalen. De ontvangers van die brief mochten ook lezen dat hen mogelijk verboden gaat worden om voor woon-werkverkeer de auto te pakken. Openbaar vervoer of fiets als alternatief. Zie het al voor je: de zakenman uit Berg en Bos die voor een vergadering in pakweg Eindhoven en vervolgens een bedrijfsbezoek in Tiel de trein neemt; en de monteur woonachtig in Orden die zijn busje buiten de 500 meter zone stalt en daar naartoe fietst vanwege de stikstof? Wie controleert dat? En hoe zit het met de privacy? Wat een verhaal.

Ik kijk naar de kaart van onze geliefde Veluwe. Met al die autosnelwegen er dwars doorheen. En denk even hardop: plaatsen we dan slagbomen aan weerszijden van de A 1, de A 12, de A 28 en de A 50 waar deze (met elk gemiddeld 100.000 auto’s per etmaal) de Veluwe binnengaan? Dat zet pas stikstofzoden aan de dijk. Maar volstrekt ireëel.

Stikstof kent geen grenzen. Terecht zegt boerenorganisatie Agractie dat veel daarvan uit het buitenland komt. Net als de zure regen in de jaren tachtig uit de industrie in het Ruhrgebied, tot dat ophield. De intensieve veehouderij produceert veertig procent van de stikstof. Meer geld voor uitkoopregelingen helpt pas echt. Net als wat realistischer stikstofnormen, waar blijven die?

Tot volgende week!