Entertainment

‘Eerst duizend doden sterven voordat het succes kan komen’

Pieter, Silvester en Alex (van links naar rechts) kijken terug op een geslaagde cabaretochtend in Theater Orpheus.

Het was in dit rare coronajaar een verfrissend idee van Theater Orpheus: Apeldoorners tussen 18 en 35 jaar kregen de unieke kans om hun ideale avond uit in de schouwburg te organiseren.

Mirjam Barendregt, directeur van Orpheus, lichtte dit initiatief maanden geleden als volgt toe: “We stellen Orpheus al enige tijd open voor initiatieven uit de stad en nu gaan we daarin nog verder. Waarom geven we Apeldoorners niet zelf de regie over hun ideale theateravond? De zogenoemde gastprogrammeur is hierbij de kartrekker, Orpheus faciliteert en adviseert. Het moet echt jouw avond zijn, dus je hebt zelf een idee en wilt daar ook werk van maken. Samen met Orpheus laat je je vrienden en familie versteld staan. Daar gaan we voor!”

Dat was niet tegen dovemansoren gezegd. Pieter en Alex meldden zich aan met hun idee van de perfecte avond uit in het theater. Beiden hadden al een onwrikbare reputatie als ‘de grappenmaker binnen de vriendenclub’, maar konden nog wel wat sturing gebruiken. En die kregen ze, een paar uur lang, van de bekende Apeldoornse cabaretier Silvester Zwaneveld.

Eerlijke kritiek

Pieter en Alex hadden zich natuurlijk goed voorbereid op hun performance voor een door de wol geverfde cabaretier. “Ik had al weleens opgetreden op feestjes en op school, maar dit is andere koek uiteraard”, glimlacht Alex. “Nee, nerveus was ik niet. Tijdens mijn optreden pak ik verhalen met overliggende thema’s, gelardeerd met leuke feitjes. En ik was voorbereid op de eerlijke kritiek die ik van Silvester zou krijgen.” Alex vertelt dat hij de inspiratie voor zijn verhalen uit het nieuws haalt, maar ook uit zijn eigen onzekerheden. “En daar voeg ik dan graag wat sarcasme aan toe.”

Pieter knikt: “Cabaret is heel breed, hè. Soms moet je helemaal niet lachen om wat er op het podium gebeurt, maar word je geraakt door het verhaal dat verteld wordt. Ik heb toch weer een andere stijl dan Alex en op een dag als vandaag leren we ook van elkaar. En van Silvester natuurlijk; hij heeft me geleerd dat ik een verhaal korter moet maken, en krachtiger. En daar ook wat enthousiaster bij moet bewegen.” Pieter heeft zich pas twee maanden geleden gestort op het schrijven van een programma en heeft van de workshop onder meer opgestoken dat hij zijn teksten vooral goed in zijn hoofd moet stampen. “Silvester adviseerde mij heel eerlijk om niet te veel te improviseren. Ik haal mijn inspiratie uit alles wat ik doe, en dat is veel. Ik ben geen huismus, maar juist vaak op pad in andere plaatsen om daar te fotograferen.”

Met de articulatie was bij beiden niets mis, bleek tijdens de workshop. Met luide en duidelijke stem lieten Pieter en Alex van zich horen in Orpheus. Alex lacht: “Mijn lichaamstaal mag wel wat expressiever, haha. Met de tips die wij van Silvester kregen, zijn we echt goed in onze kracht gezet.”

Duwen aan de onderkant

Na deze enthousiaste ervaringsverhalen van de ‘cursisten’ resteert uiteraard de vraag: hoe heeft Silvester deze ochtend beleefd? Hij gaat er eens even goed voor zitten: “Ik ben hier zonder plan ingestapt. Ik heb regelmatig theatervoorstellingen geregisseerd, maar moest het nu doen vanuit het initiatief dat er al lag. Een kwestie van duwen aan de onderkant. Natuurlijk heb ik bij de voorbespreking aan de jongens de regels van het vak uitgelegd. Maar je kunt ze in zo’n korte tijd ook niet helemaal volproppen met informatie, het is meer een kwestie van kijken waar de behoefte ligt.”

Met een kritische blik had Silvester de performances van beide heren aanschouwd. “De basis is de structuur van een verhaal en daar zat hier en daar wel wat ruis in: soms te veel zijpaden, te weinig naar de kern. Pieter en Alex gaan het podium op met de intentie om de zaal ‘plat te krijgen’, en dat moet ook, maar ik heb ze wel gewaarschuwd dat ze eerst duizend doden zullen sterven voordat het succes kan komen. Ze zijn in een snelkookpan gestapt, met als doel er een lekkere maaltijd van te maken.”

Silvester brak pakweg 25 jaar geleden door als de helft van het cabaretduo Arie & Silvester. In 2007 gingen Arie Koomen en hij weer ieder hun eigen weg, nadat ze in de twee jaar daarvoor een award hadden gewonnen als beste cabaretformatie. Silvester stortte zich vervolgens op soloprogramma’s en vele andere creatieve projecten. Drie jaar geleden pakte het tweetal niettemin de draad weer samen op. De Apeldoorner nam in dit bijzondere jaar van weinig tot geen optredens echter graag de uitdaging aan om twee beginnende vakgenoten de fijne kneepjes van het cabaret bij te brengen. “Een unieke situatie, een uniek project. Het was voor Pieter en Alex de allereerste stap en die hebben ze prachtig opgepakt.”

Meer podiumervaring

Tenslotte: hebben de twee ‘proefpersonen’ na de waarschuwingen, opbouwende kritiek en leerzame tips van leermeester Silvester nog wel de ambitie om in het cabaretvak door te gaan? Pieter en Alex knikken vastbesloten: “O ja! Het zou toch wel mooi zijn als er binnen Apeldoorn wat meer mogelijkheden komen om podiumervaring op te doen. Gewoon even ‘stand-uppen’, zoals in de grotere steden vaker gebeurt. We zijn alvast erg blij met deze kans hier in Orpheus en kunnen nu met ons materiaal gericht aan de slag om misschien inderdaad ook buiten die vriendengroep een lach op de gezichten te toveren!”